tisdag 30 september 2014

Septembers sista dag

Sol och ljumma vindar gör det svårt att tro att det faktiskt är septembers allra sista dag idag. Fast naturen skvallrar om att det faktiskt är så det varma vädret till trots. Vi är fortsatt sjuka här i Hult så allt går lite på sparlåga. Fast en stund i trädgården och att andas lite frisk luft är alldeles nödvändigt även för den som är sjuk. Det är helt otroligt så mycket som blommar och så mycket färg september har att bjuda på.


Att spirea trivs i vår trädgård vet vi eftersom större delen av trädgården varit täckt av förhatlig rönnspirea. Numera har vi faktiskt till och med lite rönnspirea i trädgården men den hålls under noga uppsikt för att den inte skall kunna spridas. Denna spirea ovan har jag glömt vad den heter men jag köpte den just för att bladen om hösten skiftar så vackert i rött.


Bladen på bergenian börjar även de skifta i rött vilket lyser upp i rabatten. 


Förra året hade vi gott om lejongap och jag passade då på att ta fröer från dem. Det tog ett tag innan de växte till sig men nu har de blommat vackert sedan i början av augusti. Har även kunnat samla på mig än mer fröer för att även nästa år kunna njuta av vackra blommor.


Kärleksörten har jag skrivit om flera gånger tidigare men den förtjänar verkligen sin plats bland höstens favoriter. Enkla vackra blommor i fin färg.


I samma plantering som den ena kärleksörten växer också jordgubbstoken. Plantan som är en korsning mellan ölandstok och jordgubbe. Den har blommat i omgångar hela sommaren och blommar även nu. Den får dessutom långa revor precis som jordgubbsplantorna och är således enkel att föröka och flytta runt i trädgården. Idag har jag satt nya plantor i ytterligare två planteringar och ser fram emot att de skall växa, frodas och blomma ordentligt nästa sommar.

1 kommentar:

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilken fin trädgård. Härliga bilder.
Krya på er. Kram.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...