tisdag 2 september 2014

Snabbmat i Hult

Jag älskar soppa, nästan oavsett vilken sort det är. När det är som varmast om sommaren kan jag komma på mig själv att längta till höstens svalare temperaturer då varma soppor åter passar bra som mat. Fast i år har jag för första gången testat gazpacho vilket innebär att det blir soppa även under varma dagar. Soppa är enligt mig helt perfekt eftersom det många gånger går riktigt fort att tillaga. De sorter som tar längre tid är också bra eftersom det går bra att gå ifrån medan soppan kokar.

Nu är det då september och även jag tvingas erkänna att sommaren är över för den här gången. Tur då att jag verkligen älskar hösten. Skönt att åter ha vardagens rutiner med skola och aktiviteter samtidigt som det fortfarande är tillräckligt varmt att tillbringa en stor del av dagen utomhus.


Vårt projekt här hemma i Hult den här sommaren har varit och är vårt uterum. Numera har rummet tak och även fyra väggar. Fönster är det än så länge ont om och huset är tämligen väl ventilerat. Idag regnade det lagom till vår lunch vilket gjorde att vi inte kunde sitta i rosenträdgården som planerat. Istället kunde vi sitta i vårt uterum och titta ut över trädgården och på regnet. Regnet till trots var luften ljum och soppan både god och värmande. Särskilt roligt är det att vi odlat morötterna, timjan och vitlök själva. Allt kunde skördas precis innan det skulle ätas vilket onekligen känns som en lyx i vardagen.

Soppa med morot och kikärtor
3 morötter
2 vitlöksklyftor
1 paket kikärtor
2 msk riven ingefära
1 tsk timjan
8 dl vatten
1 dl cashewmjölk (funkar även bra med mandel, soja, havre eller kokosmjölk eller alldeles vanlig)
1 buljongtärning

Gör så här:
Finhacka vitlöken och fräs den snabbt tillsammans med ingefäran. Riv morötterna grovt och lägg i dem i kastrullen tillsammans med allt utom kikärtorna och låt koka upp. Lägg sedan i kikärtorna och koka ytterligare någon minut. Mixa soppan slät med en stavmixer och servera gärna med lite bröd.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...