söndag 15 december 2013

Betraktelser

För tre veckor sedan var Raimo och jag i Rom vilket nästan känns lite märkligt. Har suttit nu ikväll och gått igenom bilderna från dagarna i Rom och det är nästan lite överväldigande, vilken fantastisk stad. Ibland krävs det nästan att få lite distans till en upplevelse för att förstå vad man faktiskt har varit med om. De få dagarna vi spenderade i Rom utnyttjades väl och vi såg fantastiskt mycket. Det är lite märkligt med en stad som man känner så väl utan att egentligen ha varit där. Jag hade ju förvisso varit i Rom en gång tidigare men det är inte så mycket som hinns med på de fyra timmar jag var där den gången. Eftersom det var slutet av november när vi besökte staden så var det möjligt att promenera mycket eftersom det inte var för varmt. Lite varmare hade det gärna fått vara, men vi är nöjda. Ena dagen hade vi arton plusgrader och strålande sol och kunde gå utan kappa. Inte det man förväntar sig i november direkt!

Fontana di Trevi

Tre dagar semester och dryga tusen bilder att gå igenom. Jag tycker ju om att betrakta världen genom min kamera. Jag tycks ha en förkärlek för gränder, dörrar och andra små detaljer. Sen har jag givetvis också fångat det där som man förväntas fånga på bild som Fontana di Trevi, Colosseum, Spanska trappan och mycket mer. Det är nästan lite svårt att ta in att det är på riktigt när man befinner sig just i Rom. Allt är så uråldrigt, så historiskt och välbekant från filmer, böcker, målningar, fotografier... När jag ser alla foton känner jag starkt att Rom är en stad jag vill återvända till. Fördelen med att återvända är att då har vi redan sett mycket av det där man känner att man måste se och kan ägna oss åt att bara strosa runt. Jag tror att Rom är en utmärkt stad att strosa runt i och uppleva staden långsamt.

Graffiti i Rom

Även om det var en spännande och härlig resa var det omöjligt att blunda för kontrasterna. För de många fattiga människor vi såg och det utanförskap som är kopplat till deras situation. Det goda i livet kan onekligen vara skört och det känns viktigt att komma ihåg. Att den stabilitet och trygghet vi har förmånen att leva i här i Sverige inte är något självklart. Även här kan livet komma och förändras och kanske kan vi bli de som behöver söka en fristad!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...