tisdag 3 december 2013

Köksdetaljer

Jag är fånigt förtjust i små detaljer. Detaljerna gör helheten som jag ser det och är därför allt annat än obetydliga. Idag har vi skissat på hur vi vill att köket skall se ut när vi skall börja renovera det till våren. Jag fastnar lite i de små detaljerna som handtag till köksluckorna och hur hyllkonsolerna skall se ut. Hur de stora dragen i köket skall se ut är vi helt eniga om och det känns faktiskt lite skönt att vi bott i huset i några år innan vi tar tag i köket. Hade vi renoverat det precis i början då hade vi haft ett helt annat kök än det som nu planeras och det köket hade passat sämre till vårt liv än det som vi nu har skissat på.


En ny liten detalj som skapar en fin helhet i köket är min måttsats i porslin. Jag blir nästan fånigt glad av att använda måttsatsen och har den framme på bänken i en liten skål.


Små detaljer som min fina måttsats gör att köket trots allt känns uthärdligt trots att bäst före datumet är sedan länge passerat. Beskriver man att vi har ett 50-tals kök så låter det ju charmigt, men dessvärre är det ett kök i riktigt dåligt skick. Har nästan svårt att tro att det var bra ens när det var nytt om jag skall vara ärlig. Planerna för det nya köket känns däremot bra. Särskilt som det nya köket blir ett nygammalt kök eftersom vi tänker återbruk och loppis så långt som det går. Vissa saker behöver ju vara av nyare datum som vitvaror till exempel, men allt sådant köpte vi redan för ett par år sedan.Vi klurar på om vi skall pröva på att gjuta betongbänkskivor till köket. Vet att det är mycket jobb, men attans så fint det är. Vi har dessutom tänkt att vi skall ha bänkskivor med ett djup på 70 centimeter för att få bredare avställningsytor, då är det bra att kunna tillverka skivorna själva. Orsaken till de djupare bänkarna är att vi vill ha möjlighet att ha det man använder ofta framme. Samtidigt vill man ju inte att det skall bli rörigt eller att det skall vara ont om plats när middagen skall lagas eller om det skall bakas.

1 kommentar:

choicesbyannie sa...

Vilka fantastiska mått. var har du köpt dem (eller är det ett loppisfynd) är på jakt efter porslinsmått eller rostfritt då jag plastbantar köket;)
Härligt att få renovera köket, här inleds i dagarna ett köksprojekt då vi ska förvandla ett skåp till en hylla. Spännande ska det bli.
Önskar dig en fin dag
Kram
Annie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...